Saturday, June 28, 2014

सरकारी स्कूलों में गुणवत्ता होना जरुरी है।

            भारत् में  जितने बच्चे स्कूल जातें है, करीब-करीब उतने ही बच्चे स्कूल नहीं जा पातें हैं। इनमे ग्रामीणों की संख्या सबसे ज्यादा है। बच्चों के स्कूल नहीं जा पाने की सबसे बड़ी वजह गरीबी, घर से स्कूल की दुरी, बच्चों की सुरक्षा का अभाव और निजी महंगे स्कूल है।
             एक आंकड़े के मुताबिक  भारत में 27% पांचवी तक तथा 40.6% आठवीं तक स्कूल छोड़ देते है। जिसमे से 48% बच्चे आर्थिक कारणों व् घरेलु कामों में मदद के लिए स्कूल छोड़ते हैं, 20% बच्चे पढाई रुचिकर नहीं लगती इसलिए छोड़ते हैं, 12% परिवार के पलायन के कारण स्कूल छोड़ते हैं वहीँ 5.3% बच्चे सरकारी स्कूल इसलिए छोड़ते है क्योंकि वहां पढाई अछि नहीं होती। तथा 05% बच्चे दुरी की वजह से स्कूल छोड़ते है।
            मानव संसाधन मंत्रालय के आंकड़े के अनुसार  1.19 करोड़ बच्चे अभी स्कूल से बहार हैं जिसमे से 74.70 लाख बच्चे हर साल बीच में ही स्कूल छोड़ देतें हैं। प्राम्भिक स्कूलों के हाल पर अगर गौर करें तो 43% स्कूल में खेल का मैदान नहीं है, 39% में चारदीवारी ही नहीं है, 31% स्कूलों में बचियों के लिए सौचालय  तक नहीं है।
           राष्ट्रीय उपलब्धि सर्वेक्षण के एक रिपोर्ट के अनुसार देश में तीसरी कक्षा तक के 35 फीसदी बच्चे ठीक से सुनकर उत्तर नहीं दे पाते, 30 फीसदी बच्चे गणित के सवाल हल नहीं कर पाते हैं । वहीँ 14 फीसदी बच्चे ऐसे है जो किसी चित्र को नहीं पहचान पातें हैं। भाषा के मामले में मध्यप्रदेश के छात्रों ने व् केरल और पांडुचेरी की छात्राओ ने अच्छा प्रदर्शन किया। गणित में विशेषकर केरल की छात्राओ का प्रदर्शन बेहतर रहा। इसके बावजूद बच्चे अपनी योग्यता से निजी स्कूल के बच्चों से प्रतिस्पर्धा कर रहे हैं। जो की आने आ में एक उपलब्धि है।

धरोहर

आकाश है तो पाताल है,
अग्नि है तो वायु है।
जल है तो धरा है,
वह ही पंचतत्व युक्त आत्मा है।।

वही है!
जिसने धरती को सूर्य के प्रताप से जलते देखा है।
वही है!
जिसने आकाश को चन्द्रमा के आगोश में लिपटते देखा है।।

वही है!
कल की बंजर धरती को आज के लहलहाते खेतों में देखा है।
वही है!
जिसने अपने मन और मेहनत को हर मिटटी  में बेचा है।।

वही है!
जिसने तुम्हारी धरती को खून पसीनें से सींचा है।
वही है!
जिनके हर दिन राहों में और हर रात कंदराओं में बीता है।।

वही है!
जिसने अपने प्रेम से इस दुनिया को को जीता है।
हाँ वही है!
तुम्हारी धरोहर जिनसे तुमने जीना सीखा है।
जीना सीखा है।।

अस्तित्व

खो गया है अस्तित्व मेरा ,
खो गई है मेरी परिभाषा।
खो जाऊंगा मई भी फिर भी,
बनिराहेगी मेरी आशा।

अपने भी कुछ सपने बनते है,
सपनों से बनती है आशा।
उन सपनों पे रंगत चढ़ना,
मेरे जीवन की अभिलाषा।।

जीवन के इस समंदर में,
फंसी हुई है मेरी अभिलाषा।
हर आशा को सार्थक करना,
येही है अस्तित्व की पहली परिभाषा।।

पुकार

आवाज़ की बुलंदियों में,
दर्शकों का काफिला।
तोड़कर मुश्किलें सारी,
मिटा दो वो फासला।

भूल चलो ये मंदिर मस्जिद,
भूलकर वो सिलसिला।
भूल चुकी है दुनिया सारी,
अब कर लो तुम फैसला।

आज हमारी धरती फिर से,
लगती है वीरान मुझको।
समय नहीं है पास तुम्हारे,
मत खोना तुम हौसला।।

चंद इन्साफ

न जाने जोरों से क्यों ?
राजनीति में मच गई है कुछ हलचल।
हो गए हैं राजनैतिक नेता भी ,
अपनी राजनैतिकता में विफल।

पर क्या ? सहीं में हमारी गुहाँरे सुनने को
उनके ज़ी कतरातें हैं या फिर,
उन आशाभरी पुकारों को,
सुनकर भी अनसुनी कर जाते हैं।

सच कहिये तो हुज़ूर
हंमे उनके वो निभाए वादे
नज़र नहीं आते हैं।
क्योंकि वे उन वादों से मुकर जातें है।

पर खैर जो भी हो,
आज मेरी राय में , हम आदमी के लिए
बेशक बेंसफी है।
ज़रा देख भी लें की कतार कितनी लम्बी है,
इस बेवफाई की,
क्योंकि,
मेरी चाँद इन्साफ भी अभी बाकी है।।
                                  (स्वरचित कविता)

“The Tribal Faiths and their beliefs lies in habitat”

 Tribal Faiths and their beliefs lies in habitat

          The importance of the language in the life of man cannot be over-emphasised. We cannot imagine a society without language. Language is the basis of human progress. It is the flesh and blood of human culture. Without language civilization could hardly even have begun. A language is the product of a particular society and culture. The language which comes out of the heart is the language of mother and it is called mother language. And by this mother language the people of  their society interact with each other. Every language has its own folk literature. Hence literature of that society is the true mirror in which we can see the every sphere of the society. Language is a medium through witch we share our own thoughts and experiences with each other. Language is just like a flowing river, without language literature the society cannot survive. Every society has its own language. Culture and society can be recognize only by language. So the language of every society is important in its part.
          The tribal languages are considered as the most primitive languages of the world. The tribal languages in Chhattishgarh are gondi, halbi, kudhuk, bhatri etc. in India there are 324 languages and sub languages. The linguist Juelblog , Grierson and Koldwell postulates that the tribal languages are basically the Dravidian languages are evolve from tribal language. Indeed it is very painful that the other Dravidian languages like Tamil, Telugu, Kannad all are developed well but other tribal languages who are the mother of these Dravidian languages are far behind to its development. Now these primitive languages are going to extinct. Although  it is spoken by many of the tribes in remote areas which are mostly far away from their own civilization. They teach their own customs and traditions, culture, folk art and literature only by their own language. But gradually these primitive languages losing its importance and place in their society because of alien culture, tradition and arrival of modernization.
           Education is foremost important things for the tribes but it is necessary to give them knowledge in their own way. It is a well known fact that Tribal faith and  beliefs begins from their dormitories. In India there are individual youth houses or dormitories in every tribal community like Muriya, Ghotiya, Urao, Munda. It called by different in different tribes. In Naga tribes Yakichuki, in Bhatiya Rangbang, in Urao Dhumkuriya, in Munda gatiyara, in Bhuiya Dhangarbasa and in Muriya Called Ghotul. It is belived that the boon of “Ghotul” is given by the “God Lingo Dev”. God lingo Dev had divine powers and he was the master of art and all kind of knowledge. So every member of the Ghotul pays their respect and devotion to the God Lingo Dev. God Lingo Dev had established the ghotul for the upliftment of their community and the God Lingo Dev considered the Ghotul as an educational institute as well as place of worship where youth are introduced with their own rituals, customs, tradition, religion and all spiritual knowledge. 
          Government initiated many plans and programmes for tribes to educate them well and to make them reach at the proper place. By these plans and programmes tribals getting education in other languages rather than their own tribal languages. Indeed it is necessary to know the other language too to connect themselves with national mainstream. But the government should initiate to preserve these primitive languages by imparting education to them in their own tribal language too. For preserving these language it should be necessary to make it as a compulsory subject in school curriculum for all the tribal areas. As well as the different tribal language studies centres & research institute should be organize at the university level in order to understand and learn this languages. By this kind of practices we can learn the oldest writing of our civilization. We can also learn the history of hidden secret of Indian civilization. By the study of tribal languages we can understand about the extinct civilization. We can also learn how the civilization of India evolve and developed. Without this kind of practices it is not easy to preserve these languages. Therefore to preserve or to save from extinction of these language  government as well as the tribal community should flag off to save it otherwise we will lose these precious and primitive language from this world and we will know that it was the language of our ancestors and primitive one that is now no more in this world. “A dead language that is our primitive language.”
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